Pozycjonowanie lokalne w Google to usługa pozycjonowania adresowana do firm działających na rynku lokalnym – dzielnicy, miasta, gminy lub województwa. Usługa pozycjonowania jest do firm świadczących usługi przy, których ważna jest lokalizacja – mało kto z nas pojedzie na pizzę 200 kilometrów. Do usług lokalnych nie można zaliczyć usług, które mogą być świadczone zdalnie np. tworzenie stron www lub pozycjonowanie stron www. Fotograf będzie raczej świadczyć usługi lokalne wyłączając tych z najwyższej półki, który jeżdżą np. na pokazy mody.
Ludzie szukając usług lokalnych w wyszukiwarce wpisują frazy w postaci:
nazwa usługi + miasto
np. hydraulik wrocław, fotografia ślubna olsztyn etc.
Opis klienta
Przykładowy (autentyczny) klient lokalny.
Typ usług: usługi dla ludności
Branża: zdrowie.
Pozyskany klient będzie wielokrotnie korzystał z usługi.
Przeciętny koszt 1 usługi na poziomie 100zł.
Dane
Ilość kliknięć miesięcznie ok 500.
Ilość nowych klientów ok 50.
Konwersja została policzona jako liczna pozyskanych nowych klientów w stosunku do ilości kliknięć i waha się na poziomie 10%.
Frazy mają typowy zakupowy, lokalny charakter.
Frazy klienta
Wolumen wyszukiwania paru fraz ok 500 miesięcznie pozostałe mniej.
Analiza ekonomiczna – wartość ruchu i CLV
Już przy założeniu jednokrotnego skorzystania z usługi przez klientów wartość ruchu jest 50*100 = 5 000zł. Rodzaj usług sprawia, iż pozyskany i zadowolony z usługi będzie wielokrotnie korzystał z usługi. Zakładając do obliczeń 10 krotne skorzystanie z usługi CLV wyniesie
10*100 = 1000zł, a wartość 50 klientów to aż 50 000zł.
Koszt obsługi klienta = praca własna + część kosztów stałych przypadająca na tego klienta.
Skalowalność biznesu: 1 osoba może obsłużyć do 200 klientów miesięcznie.
Koszt pozycjonowania wraz z optymalizacją konwersji
Koszt pozycjonowania wraz optymalizacją konwersji to paręset złotych. Maksymalny CAC przy przyjętych założeniach to 1000zł.
Rzeczywisty przychód dzięki pozycjonowaniu należy do przedziału (5 000 – 50 000).
Wąskie gardła tego biznesu
Osiągnięcie skalowalności biznesu wymaga zatrudnienia pracownika.
Cennik pozycjonowania lokalnego
Case study pozycjonowania lokalnego – podsumowania
parametr | wartość |
ruch miesięczny | 500 |
liczna pozyskanych nowych klientów w ciągu miesiąca | 50 |
konwersja | 10% |
1 razowy przychów z klienta | 100 |
ile razy klient skorzysta (średnio) | 10 |
CLV (ang. customer lifetime value) | 1 000 |
Miesięczny bezpośredni przychód z pozycjonowania | 5000 |
Maksymalna wartość przychodu od klientów pozyskanych w miesiącu | 50000 |
Maksymalny CAC (ang. customer aquistion cost) | 1000 |